24 sep

Referendum loonakkoord en gevolgen pensioen

Protest-FNVAfgelopen zomer sloot het kabinet Rutte met drie vakcentrales een deal om 600.000 overheidsmedewerkers een loonsverhoging te kunnen geven. Alle 2,8 miljoen ABP-deelnemers moeten daarvoor straks koopkracht inleveren, terwijl ze daar weinig of helemaal niets van terug zien. Vooral jonge mensen zijn de dupe, voor hen kan de verslechtering oplopen tot 15%!

FNV is tegen deze loondeal. Na 4,5 jaar nullijn krijgen politiemedewerkers, leraren, douaniers en militairen een salarisverhoging die ze grotendeels zelf betalen. Het Kabinet betaalt maar 0,8% per jaar, de rest komt uit een forse pensioenverslechtering en extra belasting. Een flinke sigaar uit eigen doos! En nog steeds worden er géén afspraken gemaakt over Echte banen met genoeg zekerheid, minder werkdruk en reparatie van de WW.

Omdat het over zoveel mensen gaat en het zulke ingrijpende gevolgen heeft, organiseert de FNV een referendum. Daarmee geven we álle ABP-deelnemers een stem over dit loonvoorstel. Het gaat over jouw pensioen!

Registreer je voor het referendum

Laat je stem horen, registreer je nu voor het referendum. Dan kun je stemmen van 14 oktober tot en met 19 oktober. Daarna wordt de uitslag bekend gemaakt. De uitkomst van het referendum is bepalend voor de verdere acties die wij gaan ondernemen.

Alle ABP-deelnemers kunnen zich (tot en met 11 oktober) registreren via www.fnv.nl/referendum en alléén geregistreerden kunnen stemmen!

Om ervoor te zorgen dat het referendum zuiver verloopt, moeten ABP-deelnemers die mee willen doen aan het referendum zich registreren. Dat kan door op “Ja, ik registreer me voor het referendum” te klikken en je gegevens in te vullen. Daarna ontvang je een bevestiging op het opgegeven E- mailadres. Dit gebeurt automatisch, we beschermen je privacy en gaan zorgvuldig om met je gegevens.

Alle geregistreerden ontvangen op 14 oktober via e-mail een stempas met een persoonlijke code waarmee je kunt stemmen.

We willen je vragen om zoveel mogelijk collega’s en bekenden die ook een ABP-pensioen hebben te wijzen op het referendum. Vraag hen om zich ook te registreren via www.fnv.nl/referendum!

Meer weten?

FNV-TU Delft heeft een dossier gemaakt waarin alle nieuwsberichten over het loonakkoord en de totstandkoming te vinden zijn.