22 jun

Betere medezeggenschap kost meer tijd

Medezeggenschap-icoon
Op de Dag van de Medezeggenschap (in 2016 viel die op woensdag 8 juni) presenteerde de ISO (Interstedelijk Studenten Overleg) de nieuwe medezeggenschapsmonitor aan Minister Bussemaker. De medezeggenschapsmonitor laat zien welke zaken goed gaan en waar verbeterpunten zitten. De belangrijkste conclusie van de medezeggenschapsmonitor is dat betere medezeggenschap meer tijd kost.

Enkele verbeterpunten:

• Over het algemeen zijn de ondervraagde raadsleden van mening  dat ze een derde meer tijd nodig hebben voor het werk in de medezeggenschap. (Die tijd willen ze gebruiken om contact te leggen met hun achterban, zichzelf bij te scholen en om vergaderingen voor te bereiden etc.)
  • Raadsleden gaven aan meer behoefte hebben aan juridische ondersteuning en aan juridische, financiële en andere inhoudelijke scholing. Het tekort daaraan gaat, volgens de respondenten, nu ten koste van de invloed van de raad op sommige onderdelen van het beleid.

Wil je de volledige medezeggenschapsmonitor lezen? Dat kan via deze link.