27 okt

Campagne werkdruk universiteiten

In juni 2016 organiseerde FNV Overheid achterbanraadplegingen voor de nieuwe cao Universiteiten. Hierbij kwam naar voren dat de hoge werkdruk een enorm probleem is. Dat vraagt om een oplossing. Daarom starten we binnenkort met een campagne om te onderzoeken hoe jullie de werkdruk ervaren, hoe we deze kunnen terugdringen en hoe we op dit gebied sterk kunnen staan in ons onderhandelingsproces met de werkgever.

Oorzaak stuklopen overleg

Eén van de redenen dat de cao onderhandelingen in juni stuk liepen, was het uitblijven van afspraken over het terugdringen van de werkdruk. En hoewel de werkgever en wij inmiddels weer toenadering zoeken om de gesprekken voort te zetten, is er nog steeds geen concrete oplossing om de werkdruk terug te dringen.

Campagne werkdruk

Om het belang van een minder hoge werkdruk te benadrukken, komen wij met een campagne. In de Week van de Werkstress (14 tot en met 17 november) komen we samen met (kader)leden bij jullie langs om te informeren hoe hoog jullie werkdruk is. Daarbij willen we ideeën om de werkdruk te verlagen ophalen.

De reden van de hoge werkdruk verschilt per functie en faculteit, dus ook de oplossingen zullen maatwerk moeten zijn. Daarnaast willen we met de opgehaalde gegevens onze onderhandelingsdelegatie ondersteunen in de gesprekken voor een nieuwe cao.

Enquête werkdruk

Onderdeel van de campagne is een enquête die we zo breed mogelijk gaan uitzetten onder zowel wetenschappelijk- als het ondersteunend personeel, leden en niet-leden. Omdat deze resultaten meewegen in het onderhandelingsproces, is het van belang dat zoveel mogelijk universiteitsmedewerkers de enquête invullen.

Vanaf 5 november staat deze online, dus houd onze site in de gaten. Je vindt hier ook de campagne-activiteiten per universiteit.